1. Välkommen till biirds.com - Sveriges nya reseforum!

Läs mer om biirds.com!

Bli medlem på biirds.com, helt kostnadsfritt!

FAQ (Vanliga frågor och svar)

Diskussion i 'FAQ (Vanliga frågor och svar)' startad av Biirds, 26 December 2011.

Trådstatus:
Stängd för fler inlägg.
  1. Biirds Administrator

Trofépoäng:
    9
    Denna FAQ kommer förhoppningsvis svara på många av de vanligaste frågorna som du kan tänkas ha. Den har blivit uppdelad i olika sektioner så att det blir lättare att hitta informationen du söker. Klicka på någon av länkarna nedanför för att komma till en viss sektion:

1. Om biirds.com
    2. Medlemskap
    3. Funktionalitet

Denna tråd kommer att uppdateras kontinuerligt.
  2. Biirds Administrator

Trofépoäng:
    9
    Om biirds.com

Vad är biirds.com?
    Biirds.com är en mötesplats för resande. Här kan du ställa frågor om resor i vårt reseforum, skriva reseberättelser som du kan ladda upp bilder till, ta del av resetips, skaffa resekompisar, starta personliga konversationer med andra medlemmar, skriva statusmeddelanden och är du aktiv på sajten samlar du ihop trofépoäng.

Du har möjlighet att följa andra medlemmar och då får du ta del av deras olika aktiviteter på sajten. Medlemmar kan också välja att följa dig. Hur många följare kan du lyckas få?

Vilka är grundarna till biirds.com?
    Upphovsmännen till biirds.com är Martin Sturelind och Claes Svensson. Två vanliga killar från Karlstad som är födda på det ljuva 80-talet, närmare bestämt 1986.

Vad är meningen bakom namnet biirds?
    Birds (med ett i) betyder fåglar på engelska. Fåglar flyger över hela världen, precis som människor gör alltmer nuförtiden. De två i:na i biirds representerar två människor eftersom de flesta gärna reser med någon annan. Namnet biirds symboliserar alltså resande/flygande människor.

Har ni en Facebooksida eller ett Twitterkonto?
    Ja, självklart. Nedanför listas vilka sociala medier som vi använder och du är välkommen att följa oss på dessa:
    Facebook: facebook.com/biirdscom
    Twitter: twitter.com/biirdscom
    YouTube: youtube.com/biirdscom
    Google+: plus.google.com/117992553261773200190

Kan jag ladda hem logotypen?
    Ja, det är möjligt att ladda hem vår logotype. Klicka på någon av bilderna nedanför så kommer dessa öppnas på en egen sida. Högerklicka sedan på bilden och välj "Spara som".

Bifogade filer:

3. Biirds Administrator

Trofépoäng:
    9
    Medlemskap

Kostar det något att bli medlem på biirds.com?
    Nej, detta är en kostnadsfri tjänst.

Hur blir jag medlem på biirds.com?
    För att bli medlem på biirds.com kan du följa denna länken. Du kan också klicka på fliken högst upp i det högra hörnet för att skapa ett nytt medlemskap.

Hur avslutar jag mitt medlemskap på biirds.com?
    Vill du inte längre vara medlem på biirds.com så kan du skicka ett mail till info[at]biirds.com eller använda vårt kontaktformulär. Observera att vissa av dina inlägg och bifogade filer fortfarande kan finnas kvar även om du avslutar ditt konto.

Kan jag logga in med Facebook?
    Ja, det är möjligt att logga in med ditt Facebook-konto. Om du vill starta ett helt nytt medlemskap så kan du klicka på fliken högst upp i det högra hörnet, och sedan klicka på "Logga in med Facebook". Vill du associera ditt nuvarande konto med Facebook så kan du göra detta på din profilsida.

Finns det fördelar med att logga in med Facebook?
    Ja, det finns ett flertal fördelar: du behöver bara komma ihåg ett lösenord, din profilbild från Facebook blir automatiskt din profilbild på biirds.com, information om din bostadsort/e-post/webbplats synkas automatiskt med vår webbplats. I framtiden kanske det även blir möjligt att posta sina foruminlägg på ett enkelt sätt till sin Facebookprofil.

För att klargöra en sak; Vi får inte tillgång till ditt login på Facebook och vi kan inte ändra något på ditt Facebook-konto.

Jag har inte fått något bekräftelsemail när jag skapade mitt konto?
    Tyvärr kan det hända att vissa mail från biirds.com hamnar bland skräpposten. När du är inloggad på din mail, gå till mappen "Skräppost / Junk Mail" och markera mailet från biirds.com som "Ej skräppost".

Jag har varit medlem väldigt länge, men det står fortfarande "Ny medlem"?
    För att det ska ändras från "Ny medlem" till "Medlem" så krävs det att du har samlat tillräckligt många trofépoäng. Såhär ser listan ut:
    Ny medlem = 0 trofépoäng
    Medlem = 10 trofépoäng
    Aktiv medlem = 30 trofépoäng
    Välkänd medlem = 50 trofépoäng
  4. Biirds Administrator

Trofépoäng:
    9
    Funktionalitet

Vad innebär det att följa någon?
    När du väljer att följa en annan medlem så kommer denna få en notis om att du följer honom/henne. Detta innebär att du kan följa personens alla aktiviteter på biirds.com. Om du går in på "Ditt nyhetsflöde" så ser du alla aktiviteter som medlemmar du följer gör/har gjort på biirds.com. På samma sätt kan andra medlemmar välja att följa dig.

Vad är en personlig konversation?
    När du startar en personlig konversation med en annan medlem så är det bara ni som är delaktiga i konversationen som kan läsa den. Inga andra medlemmar kan se vad ni skriver till varandra. Moderatorer och Administratörer har dock tillgång till era personliga konversationer. Det går att bjuda in upp till 10 personer i en konversation.

Hur startar jag en personlig konversation med en annan medlem?
    Detta kan du antingen göra genom att gå in på dina "Personliga detaljer" och klicka på "Starta en ny konversation" eller genom att klicka på en medlem så att du får upp ett pop-up-fönster. I detta pop-up-fönster kan du välja "Starta en konversation". Medlemmar kan välja att bara motta konversationsinbjudningar från personer som denna följer. Det går att ändra sina konversationsinställningar på denna sida.

Vad är troféer?
    På biirds.com kan du tjäna ihop troféer. När du fått en trofé får du även ett antal poäng. Här kan du se vilka troféer som finns och hur du får dem.

Vad är poäng och hur tjänar jag ihop dem?
    Poäng eller trofépoäng som det också kallas är ett belöningssystem vars syfte är att öka medlemmars vilja att skapa nytt och bra innehåll på biirds.com. Alla medlemmar kan tjäna poäng på sajten och på varje medlemsprofil visas hur många poäng medlemmen har tjänat ihop. Poäng tjänar du ihop genom att erhålla troféer.

Kan jag använda mina intjänade poäng till något?
    För tillfället kan du bara använda poängen till att jämföra med andra medlemmars poäng. I framtiden kan tänkas att poängen kan bytas in mot något, men vad vet vi inte än.

Vad är prefix för något?
    När man ska skriva ett nytt inlägg i ett forum har man ibland möjlighet att välja ett prefix. Man är aldrig tvingad att välja ett prefix utan detta väljer man själv. Om du väljer ett prefix kommer detta att synas bredvid din trådtitel i forumet och i olika sökresultat. När man klickar på ett prefix i forumet dyker en lista upp med alla andra trådar som innehåller samma prefix. Prefixet är till för att lättare kunna sortera trådarna i ett forum, så om du bara vill läsa trådar om Sverige i forumet Europa så är detta möjligt genom att klicka på prefixet Sverige.
Trådstatus:
Stängd för fler inlägg.

Dela sidan